Dagens gravad laxpasta till middag

 
Efter att ha ätit kyckling flera dagar denna vecka och jag råkat ut för min andra (?!) sjukdomsperiod det här året så orkade jag inte stå och laga något långdraget till middag. Jag ska dessutom till Arlanda sent ikväll för att hämta min syster så ville ha något som jag håller mig på flera timmar. 
 
Det blev därför gravlaxpasta som idag tog drygt 15 minuter att göra. Detta kallar jag god och mättande snabbmat!
 
Receptet är för fyra portioner, men jag äter ungefär hälften av laxsåsen på egenhand! Hehe. 
 
200 gram gravad lax
Valfri pastasort 
2 dl lätt créme fraiche
1 1/2 msk senap (tog dijon)
1/2 msk honung
1 tsk citron
1/2 dl färsk dill (går lika bra med fryst)
1 krm vitpeppar
 
Det man gör är att koka pastan och under tiden skär man laxen i mindre bitar. Sedan blandar man övriga ingredienser i en kastrull och låter koka upp och sist rör man ner laxen. Tänk däremot på att inte röra för mycket i laxen om man inte föredrar minimala bitar lax då den delar lätt. 

Kommentera här: